رادیکال شدن جریان اعتدال در صورت پیروزی
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۳۲۸۵۶۰
کرسی ترویجی قواعد فهم تحولات جمهوری اسلامی با ارائه دکتر محمد شفیعیفر و نقد حجتالاسلاموالمسلمین علی ذوعلم و دکتر حمید هوشنگی، دوشنبه ۲۵ اردیبهشت در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.
به گزارش گروه رسانه های خبر گزاری تسنیم، دکتر شفیعیفر سه آرمان عدالت، استقلال و آزادی را آرمانهای اصلی انقلاب ذکر کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
گفتمان عدالت بیشترین جاذبه را دارد
وی گفت: اگر دولتی آزادی را مورد بیتوجهی قرار دهد با طبقه متوسط دچار چالش میشود. همچنین اگر عدالت را موردتوجه قرار ندهد مخالفت طبقه ضعیف را در پی خواهد داشت. همچنان که آقای روحانی با این چالش مواجه است و سعی دارد با اقداماتی که در این روزهای پایانی انجام میدهد، نظر طبقه ضعیف را هم جلب کند.
وی همچنین از اهمیت طبقه قدرتمند اقتصادی صحبت کرد و خاطرنشان کرد که نمیتوانیم اهمیت این طبقه را ندیده بگیریم، چراکه آنان از قدرت اقتصادی زیادی برخوردارند و حتی میتوانند دولتها را جابهجا کنند. اگر تصمیم بگیرند دولتی بر سر کار نباشد، میتوانند با آن مبارزه و او را از قدرت ساقط کنند. وی گفت بهجای استفاده از تقسیمبندیهای غربی، میتوانیم دولتها را در جمهوری اسلامی بر اساس 3 آرمانی که عرض شد تقسیمبندی کنیم. دکتر شفیعی فر بیشترین جاذبه بعد از انقلاب اسلامی را مربوط به عدالت دانست و عنوان کرد که این گفتمان عدالت همواره بیشتر در قوه مجریه شکل گرفته است. گفتمان عدالت ابتدا در دولت میرحسین موسوی شکل گرفت و در دولت بعد یعنی دولت سازندگی حاکمیت گفتمان استقلال را شاهد هستیم. مشکلی را که دکتر شفیعیفر به آن اشاره کرد، این بود که وقتی یکی از 3 آرمان را موردتوجه قرار بدهیم باید 2 آرمان دیگر را رها کنیم و این، مشکلاتی را به وجود میآورد. بهعنوانمثال در دولت مهندس موسوی، آزادی و استقلال اصلاً مطرح نبود.
او همچنین اشاره کرد که فروپاشی شوروی مفهوم تجدد را در جامعه ایران تغییر داد و گفت: وقتی میگوییم تجدد، یا آن را به معنای سوسیالیسم شرقی آن به کار میبریم و یا به معنای سرمایهداری غربی. قبل از فروپاشی شوروی مفهوم تجدد در ایران بیشتر متمایل به سوسیالیسم شرقی بود. این مساله در کل کشورهای جهان سوم وجود داشت، چراکه فکر میکردند شوروی پیشتاز است و از غرب جلوتر است؛ اما بعد از فروپاشی شوروی، بحث سرمایهداری و لیبرال دموکراسی اوج گرفت که همان زمان بحث پایان تاریخ نیز مطرح شد.
دکتر شفیعیفر عنوان کرد که این در جامعه ما بسیار بازتاب پیدا کرده است. به همین دلیل گفتمان اصلاحات در ایران شکل گرفت و دولت اصلاحات بیشتر بر مفهوم آزادی متمرکز شد. تا اینجا تمام دولتها بر اساس یک آرمان بودند؛ اما در سال 84 دولت آقای احمدینژاد برای اولین بار سعی کرد دو مفهوم عدالت و استقلال را با هم جمع کند. دولت آقای هاشمی به طبقات پایین توجه نمیکرد و تصور میکرد که اگر رفاه عمومی را در کل جامعه گسترش دهد، خودبهخود طبقات محروم هم از آن بهرهمند خواهند شد.
شفیعیفر، تنها نقص دولت احمدینژاد را عدم توجه به آزادی و مطالبات طبقه متوسط دانست. وی همچنین به دوره 4 ساله دولت روحانی اشاره کرد و عمدهترین هدف دولت را رسیدن به استقلال اقتصادی عنوان کرد. وی افزود: اما دولت آقای روحانی به طبقات متوسط نه آنچنان بیتوجه بود و نه کاری علیه آنان انجام داد. البته برای انتخاب شدن در دور دوم سعی دارد نظر آنان را جلب بکند. به نظر من با توجه به حمایتی که جریان اصلاحات از آقای روحانی انجام میدهد، اگر این دوره آقای روحانی رأی بیاورد دولت خیلی رادیکالی خواهد شد. چراکه باید به جریانهایی که از او حمایت کردهاند هم امتیاز دهد درنتیجه میانهروی از بین خواهد رفت.
جریان سکولار مخالف ولایت فقیه است
در ادامه نشست، حجتالاسلام علی ذو علم با ذکر این نکته که بهتر بود درنهایت به ذکر موردی چند قاعده برای موضوع میرسیدیم، عنوان کرد: یک عامل مهم برای فهم قواعد جمهوری اسلامی عامل خارجی است. چون جمهوری اسلامی از ابتدا این چالش جهانی را داشته است. وی نکته دیگری را که از آن غفلت شد، بستر سیاسیای که جمهوری اسلامی در آن شرایط شکل گرفت دانست و به سیستم بروکراسی پنهان و مؤثری که در حوزههای مختلف نقش و رانت ایجاد میکند اشاره کرد که مورداشاره شهید بهشتی نیز بود.
وی افزود: حتی دیدیم که دولت آقای احمدینژاد در ابتدا میخواست با این سیستم بهویژه در حوزه نفت مبارزه کند اما در میانه راه نتوانست ادامه دهد. رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی در ادامه، به شکاف سنت و مدرنیسم اشاره کرد که همان چالش سکولاریسم یا فقه پویاست و گفت: به همین جهت است که شهید بهشتی به تقابل اسلام و لیبرالیسم اشاره میکند. جریان سکولار گاهی خودش را طرفدار فقه پویا نشان میدهد اما همیشه دیدهایم فاصله آنها از ولایتفقیه در طول زمان بیشتر شده است. برای مثال دیدیم که آقای روحانی بهرغم هشدار رهبری نسبت به سند 2030 گفت که ما این سند را اجرا میکنیم و به رهبری اطلاعات غلط دادهاند. یادمان نمیرود که بازرگان هم مدام میگفت که به امام اطلاعات غلط میدهند و با این بهانه با نظرات امام مخالفت میکرد.
حجتالاسلام ذوعلم درنهایت به 3 جریان ایمان، کفر و نفاق در قرآن اشاره و تأکید کرد که بر این نکته و این تقسیمبندی اشاره نشد. نقد دیگر وی تغییر و تحول آرمانها بود که به آن اشاره نشد. بهعنوانمثال در ابتدای انقلاب آرمان مردم آزادی بوده اما در حال حاضر که به این آزادی رسیدهاند دغدغهها و آرمانهای دیگری دارند. نقد دیگر حجتالاسلام ذوعلم اشاره دکتر شفیعیفر به دوگانه مشروطه و مشروعه بود که وی با این تقسیمبندی مخالف بود و عنوان کرد: شاید دوگانهای که در آن زمان بوده مشروطه و استبداد بوده و شاید سهگانه مشروطه، مشروعه و استبداد.
حکومت اسلامی، تربیت میکند
در ادامه جلسه، دکتر حمید هوشنگی به نقدهای خود از سخنرانی دکتر شفیعیفر پرداخت. وی گفت: بعضی از نقدهای من با جناب ذو علم مشترک است و از ذکر آنها خودداری میکنم. دکتر هوشنگی شکاف سنت و تجدد در ایران را به دلیل وجود مساله فقاهت و اجتهاد در تفکر اسلامی با غرب متفاوت دانست. وی امام خمینی (ره) را بهعنوان نمونه بارز یک انسانِ هم سنتی و هم متجدد دانست. انتقاد دیگر وی بر این جمله دکتر شفیعیفر بود که شکاف سنت و مدرنیسم را سایر شکافها غیرفعال کرده است و بهنوعی با یک تک شکافی مواجه هستیم. وی گفت به عقیده من حداقل در شکاف قومی و زبانی اینگونه نیست. سنت و تجدد عامل تشدید شکاف قومی و زبانی در جامعه ما شده است. وی در ادامه تأکید کرد که جریان سومی هم وجود دارد. همانطور که میبینیم رهبری هم با تقسیمبندی اصولگرا و اصلاحطلب موافق نیستند. وی اینگونه نتیجه گرفت که میتوانیم تقسیمبندی دیگری نیز داشته باشیم.
منبع: صبح نو
انتهای پیام/
R1361/P1361/S9,1299/CT12منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۲۸۵۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بایدن: در صورت حمله به رفح، به اسرائیل سلاح نخواهیم داد
رئیسجمهور آمریکا مدعی شد که در صورت ورود ارتش اسرائیل به مناطق مسکونی در رفح، آمریکا از ارائه اسلحه و توپخانه به اسرائیل خودداری خواهد کرد. - اخبار بین الملل -
به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری تسنیم، جو بایدن رئیسجمهور آمریکا در مصاحبهای نسبت به حمله رژیم اشغالگر اسرائیل به رفح هشدار داد و گفت که آمریکا در صورت وقوع چنین حملهای ارسال سلاحهای تهاجمی به این رژیم را متوقف میکند.
جو بایدن به شبکه سی ان ان گفت: «بمبهایی که آمریکا پیش از این به اسرائیل میداد و اکنون ارسال آنها را متوقف کرده است؛ برای کشتار غیرنظامیان مورد استفاده قرار میگیرد.
تماس تلفنی نیم ساعته بایدن و نتانیاهو درباره رفحپایان فرصت دولت بایدن برای گزارش به کنگره درباره اسرائیلاو افزود: «در صورت ورود اسرائیل به مناطق پرجمعیت در رفح، اسرائیل دیگر حمایت ما را نخواهد داشت و ما سلاح و گلوله توپخانه ارسال نخواهیم کرد؛ من به نتانیاهو و کابینه جنگ این موضوع را گفتهام؛ اما اسرائیل هنوز از خط قرمز ما عبور نکرده است؛ ورود به گذرگاه رفح عبور از خط قرمز محسوب نمیشود».
جو بایدن همچنین گفت که آمریکا به ارائه تسلیحات دفاعی خود برای اسرائیل از جمله سامانههای گنبد آهنین ادامه خواهد داد.
رئیسجمهور آمریکا همچنین گفت که دولت او با کشورهای عربی برای بازسازی غزه و در راستای راهحل دو دولتی همکاری خواهد کرد.
او همچنین در خصوص اعتراضات دانشجویان آمریکایی نیز گفت: «پیام دانشجویان را دریافت کردم و حق قانونی برای تظاهرات وجود دارد، اما استفاده از بیان نفرتانگیز و تهدید دانشجویان یهودی مجاز نیست».
در این خصوص چند روز پیش، در پی انتشار گزارشی مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی قوانین بینالمللی را در غزه نقض می کند، سناتور دموکرات کریس ون هولن در بیانیهای، ارزیابی دولت بایدن درباره منطبق بودن اقدامات اسرائیل با قوانین بینالمللی در جنگ غزه را مورد تردید قرار داده بود.
انتهای پیام/